hu en
2013. Április 12. 13:28  -  Acsai N. Ferenc   -   Fotó: vidi.hu
INTERJÚ
Focicsapat küldetéssel

Garancsi István, klubunk tulajdonosa a Máltai Hírek című havilapnak adott hosszabb interjút.

Az alábbiakban változtatások nélkül közöljük az újságban megjelent interjút:

A Videoton FC ötödik éve viseli mezén a Máltai Szeretetszolgálat emblémáját. Garancsi István, a klubot nemzetközi mintára újraépítő tulajdonos azt mondja, a Barcelona példáját követte, amikor egy ismert karitatív szervezetet jelképét helyezte el a fő szponzor helyére, hiszen a világhírű katalán csapat éveken át játszott mezén az UNICEF logójával. A magyar labdarúgásban előzmények nélküli döntés sokak figyelmét felkeltette.

A máltai kereszt elhelyezése üzenetértékű, de korántsem az egyetlen meglepő döntése volt. Milyen elvek szerint alakította át a klubot?
A legfontosabb talán az, hogy vállalatként kezdtem el működtetni, tehát ugyanolyan szabályok és elvárások vonatkoznak rá, mint egy gazdasági társaságra. Minden dolgozónak megvan a saját feladata és az azzal járó felelőssége is, egyértelműek az előírások. Ez a versenyszférában normális, hétköznapi állapot, a magyar sportban azonban, különösen a labdarúgásban egyáltalán nem az. Korábban a Vidinél sem volt az.

Visszaigazolták döntéseit az elmúlt öt év eredményei? A tulajdonosi szemüvegen át nézve sikertörténetet ír a klub?
A pályán elért eredményekre nincs közvetlen ráhatásunk, az elvégzett munka hozadékai viszont határozottan láthatók. Ahogyan én sem a labdarúgás világából érkeztem, ez a klubot üzemeltető irodai stáb kiválasztásánál sem volt szempont. Sőt, főleg olyan embereket vettem fel, akik nem a foci világában dolgoztak korábban, és adaptálni tudták más iparágakból a jól és hatékonyan működő folyamatokat. Nemzetközi példákat kerestünk a professzionális működéshez, a 2012-ben az „Év honlapja” díjat nyert weboldalunkat például több topligás klub internetes megjelenését tanulmányozva állítottuk össze, a vendégek fogadására szolgáló létesítményeket, a szurkolói kiszolgálást, de még az ajándéktárgy-kereskedelmmel kapcsolatos folyamatainkat is neves európai csapatok gyakorlatát követve alakítottuk ki. Ha a működtetést nézzük, vitathatatlanul nagy utat tettünk meg. Persze továbbra is folyamatosan fejlődnünk kell, de a változások önmagukért beszélnek. A csapat eredményeit közvetlenül nem tudjuk befolyásolni, ott hároméves periódusokra szóló célokat tűztünk ki. Az első ciklusban a bajnoki cím elérését jelöltük meg, ami sikerült is. A következő időszakban a nemzetközi szereplésre helyeztük a hangsúlyt, ami tulajdonosi, befektetői szempontból is értelmezhető döntés, hiszen emelte a klub megítélését, értékét, jövedelmező, és egyáltalán nem mellékesen pedig a város, a szponzoraink és valamennyire a magyar labdarúgás presztízsét is pozitívan alakította.

Hogyan értékeli a csapat nemzetközi szereplését?
Komoly sikerként, hiszen nem minden évben jut az Európa Liga csoportkörébe magyar klub – sajnos. Befektetőként egyértelműen pozitív a szereplésünk mérlege, de a pályán mutatott teljesítmény miatt sincs okunk szégyenkezni, még ha egyes szakírók ezzel nem is értenek egyet. A selejtezőkből továbbjutva hat mérkőzést játszottunk korábban a Bajnokok Ligájában is megforduló csapatok ellen –például elég csak a tavalyelőtt a Manchestert a BL-ből búcsúztató Baselre gondolni-, és még az utolsó fordulóban is esélyünk volt a továbbjutásra. Ezeken a találkozókon a Vidi nem játszott alárendelt szerepet, nem szerepeltünk le. A hozzánk látogató csapatok megdöbbentek azon, milyen körülményeket teremtettünk a Sóstói Stadionban, rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk, hogy jó úton járunk. Egyúttal persze azt is láttuk, merre kell még fejlődnünk.

Mennyire közelíti a jelenlegi Videoton az ön által ideálisnak tartott állapotot? Hány százalékban készült el?
Százalékot nem akarok mondani, még hosszú út áll előttünk, ráadásul egy új bajnokság mindig új kihívásokat is hoz. Ha leválasztom a klubra aggatott címkéket, hogy a hatalom csapata, a kormány csapata, és szigorúan csak egy szponzor szemével nézem, akkor vitathatatlan, hogy a Videoton FC etalon a magyar labdarúgásban. Tudjuk, hogyan kell a támogatók igényét kiszolgálni, hogyan kell megjeleníteni őket, milyen szolgáltatásokkal várjuk őket. Ezért is voltak fontosak a nemzetközi visszajelzések, hogy lássuk, hol tartunk most.

Az igények kiszolgálását jelentik a névre szóló parkolók is? A lépcső közelében fenntartott helye van Orbán Viktornak, Hernádi Zsoltnak, de Kozma Imre atyának is.
Minden nagy stadionnál megtalálhatók a szponzorok és támogatók számára fenntartott helyek a bejárat közelében, természetes volt, hogy mi is kialakítjuk ezeket. A nevek felfestése már praktikus döntés volt, amíg ugyanis csak az volt odaírva, hogy MLSZ vagy Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia, valaki mindig odaállt. Amióta viszont egy ismert név olvasható a parkolóban, a helyek szabadon maradnak.

Hogyan jutott arra a döntésre, hogy a Máltai Szeretetszolgálat címerét helyezi el a csapat mezén?
A hitelesség volt az első szempont. A Máltai Szeretetszolgálat ismert és hiteles szervezet, hihetetlenül fontos munkát végez az országban. Ez azért volt fontos, mert a Videotont, mint márkát, a hitelességgel kívántam megalapozni. Másrészt üzenni akartam azzal, hogy a főszponzor helyét odaajándékozom egy civil szervezet népszerűsítésére. Azt akartam üzenni, hogy nem a pénz az elsődleges. Ráadásul a Videtont nagyon sokan kísérik figyelmmel, még külföldön is, ezért mindaz, amit teszünk, még nagyobb figyelmet kap. Kozma atyát pedig fiatalkorom óta tisztelem, de tudtam róla azt is, hogy komoly labdarúgó szaktekintély is.

Mióta ismeri atyát?
Személyesen akkor találkoztunk először, amikor a labdarúgó szövetség alelnöke bemutatott minket egymásnak. Atya akkor még a Győr meccseire járt inkább, eleinte hitte is meg nem is, hogy komolyak a szándékaim, de rövid idő alatt kiderült, hogy ez egy mindkettőnk számára komoly lehetőség. A máltai pajzsnak ráadásul a sport számára is komoly üzenete van, felhívást jelent a tiszta játékra, a szabályok betartására.

Hogyan illeszkedik a Videoton márkanévhez a nyolcágú máltai kereszt?
Amikor a Videotont mint brand-et próbáltam meghatározni, végig gondoltam, hová tudom pozícionálni a klubot. 1941-ben alakult, így a patinás hazai klubokhoz képest rövid a történelme, nem hasonlíthatom sem a Ferencvároshoz, sem az MTK-hoz, de még a hatszoros bajnoki címmel büszkélkedő Debrecenhez sem. Ezért gondoltam elsősorban a hitelességre, mint megkülönböztető jegyre, hogy ha például szakmai kérdések merülnek fel, azokban legyen megkerülhetetlen a Videoton. Ehhez a leghitelesebb emberekre volt szükség, így került annak idején a csapat mellé vezetőedzőnek dr. Mezey György. Majd az ő távozása után megfogalmazott új célokhoz érkezett a portugál vonal, most ebbe az irányba megyünk. Amikor a MOL-t sikerült főszponzornak megnyerni, annyi változás történt, hogy a Magyar Kupa és a nemzetközi mérkőzéseken viselt mezeken a MOL logo került a főszponzori helyre, a magyar bajnokságban viszont továbbra is a máltai pajzsos mezben lépnek pályára játékosaink.

Az elmúlt évben a Videoton FC bekapcsolódott a Máltai Szeretetszolgálat karácsony előtti gyűjtőakciójába is. Jelent valami pályán kívüli elkötelezettséget is a mezeken elhelyezett máltai jelvény?
Amikor vagyonos lettem, magától értetődő volt számomra, hogy amit kaptam, abból vissza is kell adnom valamennyit a társadalomnak. Karácsony előtt személyesen is részt veszek jótékonysági akciókban, és a klub szintjén is sokat fordítunk jótékony célokra, akár úgy, hogy pénzt adományozunk, akár úgy, hogy a hazai mérkőzéseinkre rengeteg ingyen jegyet adunk a rászorulóknak, akik amúgy nem engedhetnék meg maguknak, hogy szórakozásra költsenek. És persze fontos megemlíteni azt is, hogy a szurkolóinkat is igyekszünk minden lehetséges eszközzel aktivizálni egy-egy fontos társadalmi projekt kapcsán, hogy ők is szálljanak be és segítsenek. Így tudjuk igazán beteljesíteni azt a küldetést, amelyre a máltai kereszt viselésével vállalkoztunk: felhívni az emberek figyelmét a rászorulók támogatásának fontosságára.  

Fehérvár FC - Minden jog fenntartva
A webhely cookie-k segítségével nyújtja a szolgáltatásokat, szabja személyre a hirdetéseket és elemzi a forgalmat. Emellett a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet. A webhely használatával elfogadja a cookie-k használatát. További részletek